Weekendje genieten en weekje ploeteren. - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu Weekendje genieten en weekje ploeteren. - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu

Weekendje genieten en weekje ploeteren.

Blijf op de hoogte en volg Kevin

26 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Woensdag 13-03-2013
Vandaag arriveerde Kalteen met haar ouders vanuit Lusaka. Hun welverdiende vakantie zat erop, dus voor ons begon ook alweer het serieuze werk! We mistte alleen Stijn nog, maar hij kwam samen met de nieuwe auto richting Mpongwe. Eerst moesten nog de verzekeringen geregeld worden, dus Stijn zouden we de volgende dag pas zien.

Donderdag 14-03-2013
De ochtend begonnen we al met erg veel regen. Paul evenals Stijn kwamen vandaag weer terug. Paul kwam terug van zijn ritje Congo en Stijn kwam terug met de nieuwe auto vanuit Lusaka.
Ook ben ik vandaag begonnen met het schrijven van kaartjes, want ik zit toch alweer een dikke 2 maanden in Zambia.
De nieuwe auto moest nog offroad getest worden. Het duurde dus niet lang voordat Stijn weer met de auto vertrok. Nadat hij weer terug was moest hij nog langs de plot. Uiteraard kreeg ik de mogelijkheid aangeboden om mee te rijden.
Vandaag moesten we echt met restjes koken, daarom had ik aan Chris een voorstel gedaan. Het werd dan ook een simpele variant van een pizzabroodje. Namelijk getoast brood met gehakt, een gefruit uitje en kaas.

Vrijdag 15-03-2013
Aangezien we gisteren naar Luanshya zouden gaan maar dit niet door ging omdat de heren erg laat terug waren, zijn we vandaag geweest. Wij hadden gevraagd of ze ons op de markt konden droppen zodat we nog shitenges en ik een backpackerstas kon kopen. Nadat we allen geslaagd waren zijn we richting centrum gelopen. Hier was het de bedoeling om geld te pinnen. Bij Viola en mij ging dit goed, echter bij Chris werd de Visacard ingenomen en niet meer terug gegeven. Met alle moeite hebben we geprobeerd om te de kaart terug te krijgen, maar tevergeefs. De wachter liet Chris weten dat hij het de volgende dag nog eens moest komen proberen. Want volgens de regels geven ze een ingenomen kaart niet terug op dezelfde dag, maar de dag erna.
Omdat we niet meer veel konden bereiken zijn we gaan eten bij een Indisch restaurant. In de tussentijd heeft Chris diverse telefoontjes gepleegd. Vanuit hier zijn we onze weg vervolgd naar de Shoprite. De kar was goed gevuld, dus het was een opgave om alles in onze de tassen te krijgen. Gelukkig kwamen we, nadat we van de markt terug kwamen, Stijn en Katleen met haar ouders tegen. Zij hadden alle spulletjes die we gekocht hadden meegenomen. Voor ons dus iets meer plaats in de rugzakken. Op de terugweg richting busstation kwamen we een taxichauffeur tegen die inmiddels al onze vriend was geworden. Het was namelijk een van de chauffeurs die interesse toonde toen we 2 weken terug zo lang bij de Shoprite moesten wachten.
Uiteraard was hij weer moeilijk van ons af te krijgen, maar nadat hij een stukje mee was gelopen bood hij ons zelfs 10 Kwacha aan om iets te drinken?? De terugrit duurde veel langer dan normaal, dus op het einde waren we ook stijf gezeten. Vanuit de Mpongwe-markt hebben we de laatste boodschapjes gedaan en zijn we richting Guesthouse gelopen. Nadat Stijn en Katleen met haar ouders terug kwamen hadden we een eerlijke deal gemaakt. Zij kregen van ons samosa’s en wij kregen van hen CHOCOLADEPASTA!!
Als avondeten had ik wentelteefjes gemaakt.

Zaterdag 16-03-2013
De dag begon al erg goed. We hadden gedurende de dag 3x geen water. Chris en Viola waren al vroeg vertrokken om een poging te doen voor de Visacard van Chris. Omdat ik nog veel werk had voor school heb ik hier mijn dag mee gevuld. In de middag ben ik mijn kaartjes op de post gaan doen, die de geadresseerde inmiddels al hebben ontvangen. Ook was er dan eindelijk mijn langverwachte pakketje! Helemaal happy, totdat ik zag dat er maar 20 tabletten in zaten.. Mja, kumt wel jot!
Toen Chris en Viola terug kwamen, was er nog iemand HAPPY. Het was Chris namelijk gelukt om zijn Visacard terug te krijgen.
Het middags zaten we in de tuin en in de verte hoorden we erg mooi gezang. Viola had het idee om eens een kijkje te gaan nemen. Na een kleine bushwalk kwamen we terecht bij een Pentecostal kerk. Verassend was er een leerkracht van Chris en Viola aanwezig. Zij nodigde ons uit om plaats te nemen in de kerk. In de kerk waren ze namelijk aan het oefenen voor de mis van zondag. De zang was erg mooi. Uiteraard werden we uitgenodigd om morgen de mis bij te wonen, maar dit hebben we uiteindelijk niet gedaan omdat we meer wisten over de beweging.
De avond heeft Viola ons verrast met rijst en een T-Bone.

Zondag 17-03-2013
Vandaag was het speciale dag , want vandaag had Viola ‘wat’ te vieren. De vader van Katleen zou vandaag voor ons allen ‘patatten met vol-au-vent’ maken. Om toch een beetje in de feestsfeer te blijven had ik beloofd de aperitiefjes te maken. Wat ik ging maken moest natuurlijk nog geheim blijven dus gedurende de hele ochtend en zelfs de voormiddag heb ik in de keuken gestaan. Chris en Viola hadden ter voorbereiding op het feest gisteren in Luanshya feestmutsjes gekocht.
De avond hebben we gezamenlijk op een feestelijke manier afgesloten.
Maandag 18-03-2013
Vandaag was dan de verjaardag van Katleens vader. Zij gingen al redelijk vroeg op stap, terwijl wij de zondag op onze eigen manier vertoefd hadden. Ik had een email van school ontvangen betreffende mijn stagedocumenten. Dus ik heb de hele middag gevuld met het aanpassen van deze documenten. Het ‘savonds hebben we bij Beatrice gegeten omdat er weinig animo was om te koken.

Dinsdag 19-03-2013
In de ochtend werden ik meteen verrast. De laptop van het internetcafé werkte niet meer naar behoren, en aangezien ik al verschillende pogingen had gedaan om diverse laptops te maken, werd ik uiteraard gevraagd om er eens heen te kijken. De USB poorten evenals de draadloze netwerkkaart functioneerde niet. Nadat ik hier een hele middag zoet mee was, had ik het toch alweer voor elkaar gekregen om dit probleem op te lossen. In de tussentijd had ik nog een 2-tal kaarten geschreven.

Woensdag 20-03-2013
Vandaag heb ik de kaartjes, die ik gisteren had geschreven, op de bus gedaan. Chris en Viola hadden ook nog een hele stapel, dus zijn we samen richting postkantoor gelopen. Het was de bedoeling om eventjes langs te gaan, maar Viola had nogal een moeilijke vraag voor de mensen op het postkantoor. Het duurde daarom ietjes langer dan verwacht.
Alsof het nog niet genoeg was geweest, Shanda was nauwelijks 1 uur op haar computer bezig of deze functioneerde ook al niet meer. Aangezien zij alles van het internetcafé beheerd, moest deze weer snel functioneel zijn. Nadat ik de computer uit elkaar had gehaald en weer functionerende kreeg, ben ik weer verder gegaan met de andere laptop.

Donderdag 21-03-2013
Vandaag stond er een tussenopname gepland met Stijn, om te kijken hoe de opdrachten vorderen. Anderhalf uurtje verder hadden we alles besproken. Mijn eerste deadline was vanaf nu een feit. Aanstaande woensdag moet de eerste opdracht helemaal gereed zijn.
De rest van de dag ben ik bezig geweest met het inpakken van mijn tas en het opruimen van kamer. Morgen vertrekken we namelijk voor een weekendje naar Lusaka om o.a. Steffie te bezoeken. Zij was 2 weken geleden ons komen bezoeken en dit weekend zouden wij haar gaan bezoeken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 9319

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 10 Juni 2013

Back to basic

Landen bezocht: