2e weekend in Afrika - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu 2e weekend in Afrika - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu

2e weekend in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Kevin

21 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Zaterdag 16-02-2013
Aangezien zaterdag voor mij ook een officiële stagedag is ben ik om 06:45uur weer vertrokken naar de plot. Iedereen was op tijd aanwezig, dus ik kon al lekker vroeg beginnen met het inmeten van de laatste fase. Tijdens het inmeten van de septic tank had ik dan ook mijn eerste slang gezien. Het was maar een kleine en hij was al dood, maar toch wel leuk om te zien.
De dag duurde tot 12:00uur, dus bij terugkomst in het Guesthouse ben ik meteen begonnen met de was. Na een drukke week was er nogal een bergje gevormd.
Later in de middag werden we verrast door storm en regen. Het was maar voor kort, maar wel eventjes hevig.
Chris en Viola hadden zich vandaag voorgenomen om naar Luanshya te gaan. Ze hebben ontzettend leuke ervaringen gehad in het taxibusje. Voor details check de blog van Chris en Viola. (is zeker de moeite waard!)
In Luanshya hebben ze meteen boodschappen gedaan zodat we weer een paar weekjes vooruit konden. Halverwege hun taxiavontuurtje kregen ze een telefoontje van Katleen met de vraag of ze ook een pompoen en margarine mee konden nemen. Katleen was namelijk van plan om Musaka te maken, maar dit vergt nogal veel bloed, zweet en tranen om slechts voor 2 personen te maken. Daarom werden Chris, Viola en ik ook uitgenodigd, zodat alle moeite die in het gerecht werd gestoken ook goed tot zijn recht kwam. (En dat is zeker gelukt!)
Vanzelfsprekend hadden wij ook ons steentje bijgedragen. Zo had ik bijvoorbeeld de pompoen gesneden, wat nogal een erg intensief werkje was. Viola heeft de kaas gesneden en geraspt en tot slot de finishing touch met veel liefde gedaan. Chris heeft met zijn uitstekende oog voor detail de Musaka in de gaten gehouden toen hij in de oven lag. Owja.. Kalteen onze Chef Cuisine niet vergeten! Katleen heeft ervoor gezorgd dat alle verschillende componenten een harmonie vormden, zodat het een ove(n)heerlijk gerecht zou worden!
Alle liefde en moeite die erin gestoken was, was ook duidelijk te proeven! We hebben met plezier genoten van dit geweldige recept!
In de avond werden we vergezeld door 2 leden van de jongerengroep. Al snel kwamen we op het onderwerp ‘Nederlands’ en ze lieten ons meteen horen wat ze zoal in het Nederlands geleerd hadden van de studenten die hier eerder zijn geweest. De belangrijkste zinnetjes hadden ze hen vergeten te leren, dus na vertrek was hun vocabulaire flink vergroot. Gelukkig verstaan ze hier geen Nederlands, want al snel begroette ze iedereen met ‘lekker ding, you have a lekker kontje.’
Het was daarom een uiterst gezellige avond met deze avond. Uiteraard mochten ze niet weg voordat ze dezelfde zinnen voor ons vertaald hadden in het Bemba.
Alleen gaat dit in het Bemba niet zo soepel als verwacht… Voor de thuisblijvers daarom enkele voorbeelden:

1. You look nice – Ulemonekabwino
2. You have a nice ass – Naukwata imputi iisuma
3. Do you have a boyfriend – Walikwata umwauwe

Met andere woorden: 'De zinnen zijn nauwelijks uit te spreken, dus verwacht maar niet dat ik met extra bagage mee naar huis kom!'

Zondag 17-03-2013
Vandaag vond ik een goed dagje om uit te slapen. Zoals ik voorheen al had verwacht, stond ik alsnog om 08:00uur naast mijn bedje.
De dag heb ik gevuld met het maken van mijn stageplan en reflectieverslag. Tegen de avond heb ik spaghetti met tonijn gemaakt en na het eten heb ik Katleen geholpen met de ondertiteling van haar serie.

  • 21 Februari 2013 - 21:53

    Wanda:

    Hoi Kevin,

    Wat een leuk verhaal weer, je kunt die musaka een keer maken op de koopavond haha.
    Een hele hoop ervaringen, geniet er maar lekker van.

    Groetjes Wanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 9338

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 10 Juni 2013

Back to basic

Landen bezocht: