Lang weekend deel 1 - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu Lang weekend deel 1 - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu

Lang weekend deel 1

Blijf op de hoogte en volg Kevin

17 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Beste allemaal,

Het volgende verslag heb ik opgedeeld in 2 delen, omdat we nogal veel meegemaakt hebben. Op de plot werd er ook niet gewerkt van donderdag 07-03 t/m dinsdag 12-03 i.v.m. 2 feestdagen. Kortom een lang weekend. I.v.m. dit lange weekend hebben we ook bezoek gehad van Steffie.

Donderdag 07-03-2013
Gisteren was ik al vroeg gaan slapen omdat ik erg veel last had van mijn hooikoorts. Ik had me daarom voorgenomen om geen wekker te zetten en lekker uit te slapen. Chris en Viola moesten er wel al vroeg uit omdat er sportdag op hun school was. Natuurlijk kwam er van uitslapen niets, want Pious maakte zich al druk en stond tegen 08:00uur voor mijn deur. Normalerwijze zit ik al buiten op het stoeltje als zij richting werk komen, maar vanochtend niet. Wel fijn om te weten dat er mensen bezorgd om je zijn, maar het heeft ook zo zijn nadelen.
Omdat mijn kamer ook fungeert als opslag voor drank en voedsel, en ik nog aan het slapen was, konden Chris en Viola niet aan hun dagelijkse vitamientjes komen. Daarom ben ik ze, nadat ik met alles klaar was, een appeltje gaan brengen. Halverwege de rit richting Upper basic school werd ik verrast door een telefoontje van Steffie. Zij is ook student aan de Zuyd Hogeschool en loopt momenteel stage bij een olifantenweeshuis in Lusaka. Aangezien zij alleen was en meer van Zambia wilde zien, kwam ze met de vraag of wij het leuk vonden als ze een weekend langs zou komen. Ik vond het geen probleem, maar ik ben uiteraard niet de baas in het huis. Daarom had ik met Steffie afgesproken dat wij haar terug zouden bellen zodra we allemaal terug waren.
Aangekomen op de Upper Basic School kwam ik voor Viola als een reddende engel. Sinds ze op de school waren hadden ze nog niets gegeten, dus die appel was een geschenk uit de hemel. Chris gaf me meteen een rondleiding, want ik was nog nooit op school geweest tijdens lesuren. Ik werd ook uitgenodigd om mee te eten, en dat laat ik me geen 2de keer zeggen.
Nadat we gezamenlijk terug waren hebben we contact opgenomen met Steffie om haar te laten weten dat we het ‘super’ vonden als ze ons zou komen bezoeken in Mpongwe. Na 17:00uur hebben we een poging gedaan om naar de kapper te gaan. (met de bakfiets.) Chris voelde zich geroepen om het eerste stuk te fietsen met Viola en Pious achterin. Aan het einde van de onverharde weg nam Pious het over waarna ik het laatste stuk heb gefietst. Langzaam maar zeker kreeg ik het onder knie, maar om van rijbaan naar fietsbaan fietsen ging nog niet zoals gehoopt. Daarom eindigde we ook in een maïsveld… Gelukkig waren er geen gewonden!
Helaas was de kapper er niet dus hebben we onze weg weer vervolgd naar het Guesthouse. Het was wel een geweldige rit met veel lachen, gieren en brullen!
Uiteraard eindigde de dag weer met een powercut.

Vrijdag 08-03-2013 (International Womensday)
De ochtend ben ik begonnen met een Skypegesprek met Ton. Daarna heb ik mijn vlucht geboekt van Livingstone naar Lusaka, zodat ik na de vakantie weer terug kan komen naar Mpongwe om mijn stage te voltooien. We hadden al gemerkt dat er in de dongel een los contact zat, maar het duurde niet lang voordat dit contact helemaal weg was.
Omdat deze dongel ook voor het internet gebruikt wordt en dus voor maandag moest werken, zijn Pious en ik naar de markt gegaan om een nieuwe kabel te regelen. Omdat ik Pious liet weten dat er Womensday gevierd werd op de school van Chris en Viola, zijn we eerst hier nog langs gefietst.
Nadat we hier hebben genoten van zang en dans zijn we onze weg vervolgd naar de markt. Hier hebben gezocht voor een kabel voor de dongel. De kabel hadden ze niet op voorraad, maar ze zouden bellen als ze nog eentje konden regelen.
Omdat we toch op de markt waren zijn we ook even langs het postkantoor geweest, maar deze was helaas gesloten. Nadat de werkdag van Pious erop zat heb ik met hem nog wat gevoetbald op het terrein van het Geusthouse. De avond koelde het weer flink af want het heeft de gehele nacht geregend.

Zaterdag 09-03-2013
Ik ben de ochtend begonnen om mijn financiën op orde te stellen. Pious ging in Luanshya opzoek naar de juiste kabel voor de dongel. Steffie zou ons laten weten als ze in de buurt van Mpongwe zou zijn, dus voor ons was het wachten op haar smsje. In het begin van de middag kregen we een belletje van Steffie met het bericht dat ze al op de markt stond. Wij alles netjes achter gelaten en dan richting markt. Na een dikke 5 minuten gelopen te hebben, zagen we Steffie ons al naderen. Het weer zag er erg slecht uit dus we moesten een beetje vaart erachter zetten. Gelukkig had ik op vraag van Steffie de hoes al over haar tas gedaan, want nog geen minuut later brak de hel los. Het begon heel zacht te regenen maar nog geen 10 tellen laten begon het te stortregenen. Gelukkig was er een aardige voorbijganger die ons bij het Guesthouse gedropt had.
Bij aankomst hadden we Steffie al snel haar kamer gewezen zodat ze droge kleren aan kon trekken. Vervolgens hebben we ons verzameld in 1 van de torentjes onder het genot van snoep en koekjes, zodat we onze ervaringen konden delen. Om de honger toch ietwat groter was is Chris begonnen met spek en ei voor ons allen te maken.
Nadat het weer enigszins droger was geworden hebben we Steffie een snelle tour Mpongwe gegeven. We zijn o.a. naar de school van Chris en Viola geweest en hebben de belangrijkste winkels op de markt laten zien. Onze tocht stopte dan ook eventjes bij het café van Elisabeth waar we onder het genot van een drankje nog gekletst hebben.
Omdat Steffie vanaf haar aankomst in Zambia nog geen Nshima had gegeten, hadden wij voor haar geregeld dat ze een Nshimacursus zou krijgen van onze Meester. Omdat Pious het geniaal kon demonstreren, hadden we hem gevraagd of hij dit ook voor Steffie kon doen. Uiteraard was dit voor Pious geen probleem en het werd weer 1 groot feest. Maarja, dat ook niet anders met een Pious zijn humor, schort en koksmutje! Steffie liet echter wel weten dat Nshima niet haar dagelijkse maaltijd zal worden.
Om de avond een beetje te doden kwamen er verschillende ideeën op tafel. Zo zijn we begonnen met ‘wie ben ik?’ met uiteraard de befaamde papiertjes op het voorhoofd. De melige zin begon natuurlijk steeds groter te worden en dat werd meteen duidelijk bij de laatste ronde van Viola’s spel; ‘Times up!’

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 9329

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 10 Juni 2013

Back to basic

Landen bezocht: