Een gemengd weekje - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu Een gemengd weekje - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu

Een gemengd weekje

Blijf op de hoogte en volg Kevin

30 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Maandag 25-03-2013
Vandaag was een ontzettend **** dag. Extra vroeg opgestaan om zo productief mogelijk te zijn, maar tevergeefs. Letterlijk NIETS werkte mee.
De dag kon voor mij niet snel genoeg voorbij zijn.

Dinsdag 26-03-2013
Vandaag met goede moed weer vroeg aan de bak. Anders dan gisteren had ik het geluk vandaag wel mee.
Met Pious hadden we afgesproken om na 17:00uur samen richting kapper te gaan. Ik was als eerste aan beurt. Met de tondeuse over de haren racen, maar er kwam nauwelijks iets vanaf. De messen moesten geslepen worden. We moesten dus 45min. wachten. Dit sprak ons aan om eventjes een drankje te doen samen met Pious. Na een dikke 40min. weer terug richting kappen, maar hij liet ons weten dat we beter morgen terug konden komen.
Het ’s avonds was het mijn beurt om de koken. Het ideale moment om even af te schakelen. Op het menu stond rijst met victoriabaars.
Woensdag 27-03-2013
Vandaag was mijn belangrijke deadline, die ik vorige week afgesproken had. De opdracht omvatte een verslag en tekening, maar voor vandaag diende alleen de tekening gereed te zijn. Deze moest voorgelegd worden bij het steeringcommitee om 16:00uur. Omdat Chris en Viola morgen hun laatste stagedag hadden, moesten zij hun ervaringen ook presenteren voor het comité. Omdat de kapper zij dat we morgenvroeg terug zouden komen zijn Chris, Viola en ik na het ontbijt vertrokken naar de markt. Viola moest namelijk haar 10 kilo pakketje op de post doen. Met de assistentie van een fiets, ging het vervoeren als gesmeerd. Omdat het in het postkantoor nog eventjes kon duren, zijn Chris en ik al naar de kapper gelopen. Toen we hier arriveerde kreeg ik al meteen excuses van de kapper, want hij wou me bellen zodra de messen geslepen waren. Met andere woorden, dat was nog niet gebeurd. Hij zou het nu meteen gaan doen, maar dat duurde nog een uurtje. Chris en ik zijn daarom maar weer terug gelopen naar postkantoor, waar Viola nog steeds bezig was met haar pakketje.
Hierna zijn we terug gelopen naar het Guesthouse, waarna Chris en Viola zich hebben voorbereid op de lessen en ik verder ben gegaan met de tekeningen.
Het ’s avonds hebben we gegeten in het restaurant.

Donderdag 28-03-2013
Vandaag stond een rit gepland naar Ndola, samen met Frida en Stijn. Zij moesten een aantal belangrijke vergaderingen bijwonen en diverse personen uitnodigen voor de conferentie volgende week. We zijn daarom al vroeg vertrokken. Aangezien de conferentie van volgende week ook betrekking heeft op het VTC project en het plan ook voorgelegd moest worden bij de plancomissie, heb ik gevraagd om mee te gaan. Bovendien moest ik ook de boodschappen halen voor de BBQ morgen. Chris en Viola konden niet mee, want voor hen was het de laatste stagedag.
Nadat we in Launshya waren gearriveerd zijn we naar een mijnwerkersschool geweest. Vanuit hier heeft een van de aanwezige personen ons begeleid naar de daadwerkelijke kopermijn.
Na een flink controletraject kregen we een visitors-id en mochten we naar binnen. De daadwerkelijke mijn hadden we niet gezien omdat we uitgenodigd waren op kantoor. Echter hebben we wel een rondleiding proberen te regelen. Maar hier zit nog een hele procedure aan vast. De beveiliging is dan ook niet te min.
Na een succesvol gesprek zijn we onze weg vervolgd richting Ndola. Op de kruising van Kitwe-Ndola, reden we eerst richting Kitwe. Hier zijn we gestopt bij een kippenfarm. Voordat we de kippenfarm daadwerkelijk zagen moesten we eerst een stukje offroad. Zoals de meeste bedrijven in Zambia worden ze ontzettend streng beveiligd.. en ja, zelfs een kippenfarm.
Bij aankomst moesten we uit de auto stappen zodat de auto gedesinfecteerd kon worden evenals onze schoenen. Vervolgens mochten we met de auto richting Human Resources rijden. Dat betekende dat we nog een kilometer moesten rijden, voordat we bij een 2e poort belandde. Hier stond ons weer iemand met AK-57 op te wachten. Stijn vertelde waar we voor kwamen zodat we onze weg konden vervolgen. Hier hadden we ook weer een succesvol gesprek, dus op naar Ndola. Hier hebben we eerst wat gegeten, omdat het al tegen 13:00uur aan liep. Hier heb ik uiteraard Nshima gegeten, maar deze keer met antiloop. Eigenlijk niet veel speciaals, want het zag eruit als gekookt bouillonvlees dat klaar was om in de koude schotel te verwerken. Zo smaakte het ook.
Na deze lunch hebben we het lasapparaat gedropt en zijn we o.a. langs de plancommissie geweest. Tijdens deze bezoeken ben ik opzichtiger van de auto geweest, maar dit was een pittig werkje in dit warme weer.
De Shoprite zat er niet meer in, maar aangezien morgen tot maandag feestdagen zijn, hebben we voor de zekerheid nagevraagd of ze morgen toch open zijn.
Het antwoord was ja, dus de boodschapjes waren voor morgen.

(Goede) Vrijdag 29-03-2013
Chris en Viola hadden me de mogelijkheid gegeven om vandaag voor school te werken. Zij zijn daarom met Stijn en Katleen naar Luanhsya vertrokken om boodschapjes te doen voor de BBQ morgen.
Bij terugkomst heb ik contact opgenomen met de kapper om te vragen of de messen inmiddels al geslepen waren. Deze waren geslepen, dus we mochten langskomen. Tijd voor poging 3.
3x is scheepsrecht, dat bleek ook weer vandaag. Binnen 15 minuutjes meteen 2 kilo lichter! Toen we terug kwamen zijn we eerst langs een Baptisten kerk gelopen, want Chris had gehoord dat er veel zang en dans zou zijn op goede vrijdag. We zijn er geweest, maar het viel een beetje tegen. We zijn inmiddels al meer zang en dans gewend.
Vervolgens zijn we terug naar Guesthouse gelopen. Hier hebben we een zaklamp, 2 flesjes bier, koekjes en een fotocamera gepakt. Vervolgens zijn we richting watertoren gelopen. Hier was het de bedoeling om de zonsondergang te kunnen fotograferen. Echter stond er een muur omheen, maar gelukkig zat er een zambiaan op het muurtje. Eventjes gevraagd of we omhoog mochten, maar dat was geen probleem.
Samen met Chris hebben we de zonsondergang aanschouwd met koekjes en een pilsje. Het was genieten!!
In de tussentijd was Viola al met het avondeten bezig. We waren net een paar minuten terug of er was, na lange tijd, weer een powercut.
Gezamenlijk hebben we de laatste keer bij kaarslicht gegeten.

Zaterdag 30-03-2013 (Vandaag)
Omdat dit het laatste weekend voor Chris en Viola is hadden zij het idee om een BBQ te organiseren voor het personeel van het Geusthouse. Omdat het voor mij ook een beetje het einde is van de eerste helft doe ik lekker mee. Het word dus een cadeau vanuit ons 3tjes richting het personeel. Zij hebben ons namelijk gedurende het verblijf vaak geholpen en er ook voor gezorgd dat we ons thuis voelde.
Vandaag zullen we dus veel uurtjes in de keuken verslijten. Ik hoop dat het een gezellige avond wordt en dat iedereen zich amuseert tijdens deze avond.

Morgen ontvangen we het hoofd van de organisatie met enkele vrijwilligers. Dit word ook mijn eerste kennismaking met mijn begeleider. Ik ben erg benieuwd en ik hoop dat de werkzaamheden ietwat vlotter gaan verlopen.
Morgen zal ook de dag zijn dat we al onze spulletjes inpakken voor onze grote reis. Ik kijk er erg naar uit om even 2 weken ergens anders aan te denken, te ontdekken en te genieten.
Voor Chris en Viola zijn de komende 2 weken ook meteen de laatste. Voor mij gaat het avontuur dan nog eventjes door.
Ik denk toch dat het erg stil gaat worden de eerste tijd zonder Chris en Viola. De kookschema’s gaan vervallen en de avondvullingen zullen minder gaan worden.
Ik ben benieuwd, maar gelukkig hebben een hele leuke tijd samen gehad! En dat gaat voor alles!

  • 31 Maart 2013 - 12:30

    Maud Bakx:

    Heey Kefke!
    Ein zalig poashen vanoet aussieland. Klinkt es of se weer ein enerverende weak achter de ruk hubs. En ich kin goot begriepen dat se dinks dat het eerst raar is es Chris en Viola er neet meer zeen (wat ongetwiefeld auch t geval zal zeen), maar de esse ein keer zin hubs um lekker limburgs te lullen...feel free to skype ;)
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kevin

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 9327

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 10 Juni 2013

Back to basic

Landen bezocht: