VTC en Sweety Village - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu VTC en Sweety Village - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Kevin Smeets - WaarBenJij.nu

VTC en Sweety Village

Door: Kevin Smeets

Blijf op de hoogte en volg Kevin

07 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Beste lezers,
Vandaag is het weer zover. Tijd voor een nieuw verhaaltje.
Maandagochtend zijn we begonnen met een kleine kennismakingsronde in het Guesthouse, aangezien het weekend nog niet iedereen aanwezig was. Nadat we gezamenlijk een gebakken eitje hadden gegeten werden we verzocht om van kamer te switchen. Chris en Viola waren als eerste aan de beurt omdat hun kamer al schoongemaakt en opnieuw ingedeeld was. Mijn kamertje stond nog strak in de lak, dus mij werd verzorgt nog eventjes te wachten met verhuizen.
Nadat we het ontbijtje genuttigd hadden gingen we o.l.v. Stijn naar de ‘plot.’ Omdat dit nogal een eindje lopen is, hebben we het laatste stukje op de Afrikaanse wijze afgelegd; namelijk liftend.

Op de plot waar we zijn geweest word het VTC, een technische school vanuit de GCMF, gerealiseerd. Dit is ook het project waar ik de komende 4 maanden zal zijn te vinden. Nadat Stijn ons alle ‘in and outs’ van het project heeft verteld hebben we ons tripje door het hoge gras vervolgd om zo op de plek uit te komen waar de enorme stenen verwerken voor de bouw.
Het tripje was zo interessant dat zelf Chris en ik er een aandenken aan over hebben gehouden. Het oogde het smorgens nogal bewolkt met de gedachten dat het zou gaan regenen, maar schijn bedriegt. We hebben vlak na het vertrek tot terugkomst in de volle zon gelopen, dus jullie kunnen raden hoe onze nekjes eruit zien.. Dat beloofd nog iets te worden de komende dagen.
Vervolgens zijn we naar het Guesthouse gegaan om ons op te kunnen frissen, uiteraard in te smeren en iets te eten. Na de lunch hebben we onze weg vervolgd naar o.a. Sweety Village. Samen met Jennifer en Kathleen zijn we eerst naar een school geweest waar enkele OVC-studenten schriften en pennen vanuit de stichting hebben gekregen. Zittende met z’n 3en op de veranda hebben we gekeken hoe de overige studenten het gras aan het ‘sledgen’ waren in de volle zon.
Het volgende station was Sweety Village. Omdat enkele studenten hun lessen erop hadden zitten zijn zij met ons een stukje meegelopen. Viola maakte al snel vrienden en leerde zo Miriam kennen. Miriam vertelde dat zij dagelijks 2 uurtjes moest lopen voordat op school is. De lessen beginnen voor haar om 07:00uur wat betekent dat ze al voor 05:00uur moet vertrekken. Om 05:00uur is hier nog geen zonnetje te bekennen, dus dat laat weer zien hoe goed wij het eigenlijk hebben. Laat staan het schoeisel en de weg zelf.
Uiteindelijk zijn we dan in Sweety Village beland. Sweety Village is een organisatie o.l.v. vrouwen, die kinderen opvangen die hun ouders zijn verloren aan bijv. Aids. Een heel erg mooi initiatief en nog veel mooier om het met eigen ogen te mogen zien. Wij werden er hartelijk ontvangen en er werden zelfs zitplaatsen voor ons geregeld. Viola had toevallig snoepjes meegenomen die tijdens dit bezoekje nogal erg geliefd waren. Tijdens dit bezoekje mochten we ook een baby’tje in de handen houden en foto’s maken.
Tot slot stond vandaag onze eerste Bemba-les gepland. Bemba is een van de hoofdtalen die ze in deze omgeving spreken. Het is geen makkelijke taal, dus hebben we aandachtig opgelet en flink wat aantekeningen gemaakt. De les vond plaats in de school van Mr. Kalima, dus onze les werd aandachtig beschouwd door leerlingen die het vreemd vonden dat blanke mensen in hun schoolbankjes Bemba-les kwamen volgen.
Gelukkig was er na deze drukke dag nog een klein beetje energie over om te koken en af te wassen.
Morgen staat een trip gepland naar Luanshya. Hier hebben we de mogelijkheid om uitgebreid boodschappen te kunnen doen en spullen te halen die in Mpongwe niet of moeilijk te vinden zijn.

• 07 Februari 2013 - 15:53

Stijn H:

Leuk kevin, ben jaloers! Veel plezier daar!

• 07 Februari 2013 - 15:57

Maud Bakx:

Ich shleet mich aan bie Stijn! haha. Liek mich erg indrukwekkend allemoal :) Woar waal leuk dat ich dich gister even op skype hei...hub ich dees week tenminste nog get zon gezeen :p

• 07 Februari 2013 - 16:26

Petra Hendriks:

Hee Kevin,

met veel bewondering lees ik je verhalen. 't klinkt fantastisch. Hoop dat je 't naar je zin hebt.
    Na de carnaval, als 't weer 'n beetje rustiger is, zal ik uitgebreid met je mailen. ;)

xx Petra